Logg inn:

Jakten på den gode barnehagen
Kjell Gustumhaugen, Torsdag 7. august 2014.

Barnehagestart! Og det er ikke bare de små som er spente og fulle av forventning. Her er noen ting å tenke på for alle som møter barnehagen for første gang, hentet fra min bok "Blant hjertevarme og utilstrekkelighet" som denne høsten står på mange pensumlister ved landets barnehagelærerutdanninger. 

  • Ikke stol på brukerundersøkelser eller tilsynsrapporter. De forteller ingen ting om det indre livet i en barnehage.
  • Stol på din egen magefølelse etter et besøk eller to i barnehagen.
  • Ikke vær redd for å stille spørsmål om hvor høyt sykefraværet er i barnehagen som helhet eller inne på den aktuelle avdelingen eller basen.
  • Om du først snakker med daglig leder så be også om å få hilse på de som skal jobbe med akkurat ditt barn.
  • Se etter våkne og engasjerte voksne.
  • Observer kroppsspråket til dem som jobber der første gang du møter dem.
  • Se etter glød i øynene.
  • Legg merke til stemmeleiet, er det høyt og skrikende eller er det dempet?
  • Virker de voksne stresset og oppjaget, eller er de nedpå og tilbakelente uten å virke slappe?
  • Lytt til hvordan de voksne snakker om barnehagen og det pedagogiske innholdet.
  • Du skal ikke dømme folk og plassere dem i bås basert på førsteinntrykk, men vit at ditt barns trivsel og utvikling er prisgitt personligheten og egenskapene til de få voksne som er tettest på barnet ditt.
  • Spør de du snakker med i dine første møter hvilken pedagogisk retning barnehagen står for, hvordan de jobber.
  • Lytt til svaret du får. Du risikerer å høre mye generelt snakk om barns medvirkning, spør hva de mener med det de sier, hva det betyr for ditt barn i hverdagen. Grav og sjekk hvor dypt svarene sitter, undersøk personalets pedagogiske bevissthetsnivå og deres standhaftighet når det gjelder pedagogisk retning.
  • Utfordre pedagogisk leder på hvordan han eller hun jobber for å sikre at leder og assistentene tenker likt om livet i barnehagen.
  • Husk at det ikke er nødvendig med erfaring for å vurdere hvordan en barnehage er, alt du trenger er en magefølelse.
  • Spør hvordan barnet ditt har hatt det i dag når du kommer for å hente. Svaret vil gi deg et svar på hvor mye barnet ditt blir sett i løpet av dagen. Noen ganger får man ikke sett alle barn like godt, men der de som ikke er våkne bare vil si at de ikke har vært så mye sammen med barnet i dag, vil de som er våkne forklare deg hvorfor de ikke har fått sett eller vært så mye sammen med barnet akkurat denne dagen.
  • Ikke stress med at barnet ditt ikke hilser eller sier hei til andre barn eller voksne i garderoben i barnehagen på morgenen. Barn er direkte i kommunikasjonen også på morgenen, er de trøtte så er de trøtte og er de grinete så er de grinete.
  • Gå til og fra barnehagen hvis du har mulighet. Det er en kvalitet som overgår mye annet i livet med barn. Det er når du rusler til barnehagen at du får høre ting fra barnets liv i barnehagen, ikke når du spør etter endt dag.
DIN KOMMENTAR
 
 
 
Om bloggen:
Gjennom ærlige beskrivelser deler Kjell Gustumhaugen små, men store øyeblikk fra livet som pappa, barnehagelærer og miljøterapeut. Viktige ingredienser er egen sårbarhet og utilstrekkelighet under tanken om at barna selv er de beste veiviserne
Antall visninger:
658453
Følg bloggen:
Kjell Gustumhaugen
Epost: kjgustum@online.no
Miljøterapeut og forfatter Kjell Gustumhaugen har gitt ut bøkene ”Blant hjertevarme og utilstrekkelighet” og "Miljøterapeuten". Han har tidligere jobbet som pedagogisk leder i barnehage.